Jeans – det ikoniska plagget

Jeans har varit en del av modevärlden sedan länge tillbaka. Det är svårt att tänka sig ett annat plagg som haft det genomslag jeansen har. Och att det dessutom är något som både kvinnor och män delar i modevärlden.

Jeansens historia sträcker sig ända tillbaka till 1872 och det var mannen bakom märket Levi’s, eller rättare sagt Levi Strauss & Co, som tillsammans med en skräddare vid namn Jacob Davis som skapade och först sålde byxorna.

Själva tyget dök dock först upp städerna Genua i Italien och Nîmes i Frankrike. En populär teori är faktiskt att ordet “jeans” kommer från Gênes som är det franska namnet för Genua. Och denim, som ju är känt som det andra namnet för jeans, var fransmännens försök att återskapa jeantyget och folk kallade det “de Nîmes”, som är franska för “från Nîmes”. Denim var strävare och ansågs som högre kvalitet.

När Levi Strauss skapade de moderna jeansen hade tyget således redan funnits i flera hundra år och tack vara dess slittåliga natur hade de länge används just som arbetarkläder. Och Levis jeans fortsatte denna tradition och bars främst av fabriksarbetare, bönder, gruvarbetare och boskapsfösare i amerikanska västern.

Den stora revolutionen kan sägas  vara under 1950 talet då jeansen blev en symbol för ungdomsrevolt. Mycket tack vare James Deans karaktär i filmen Ung rebell (originaltitel: Rebel Without a Cause). I Europa började det inte tillverkas jeans förrän strax innan denna film slog igenom, vilket kan förklara varför bilden av jeans som arbetarklassens byxor aldrig varit lika stark som i USA. Under årtiondena som följde blev det mer och mer mainstream att använda jeans och på 1970-talet var det mer eller mindre en del av vardagsmodet.

Jeans har i perioder varit mer förknippade med just mäns mode och än idag kan man nästan garantera att vilken herrklädes butik man än besöker kommer det att finnas jeans i flera varianter. Men trots detta är det klart och tydligt att i det stora hela är det fortfarande ett unisexplagg.